Av Sofia - 22 augusti 2007 14:16

Nu är det redan min tredje dag här i Uppsala, jag har tyvärr inte kunnat skriva i bloggen förrän nu eftersom jag inte har internet ännu. Eller jag har internet, saknar bara kod för att kunna använda det... Senast i början av september får jag det så det blir kanske inte så mycket skrivet innan det.

Hmm.. vad ska jag börja med, när jag kom hit på måndag så var jag bara jätte trött efter att ha släpat kappsäcken genom halva stan. Nå så fick jag nyckel till lägenheten och tog taxi dit eftersom jag ju inte hade någon aning om vart jag skulle. Problem uppstod redan då jag skulle hitta mitt rum, jag ringde till nånslags disponent och funderade hur jag skulle hitta mitt rum. Han sa att det finns nog nummerskyltar. Så jag gick och kolla pånytt, och jo visst fanns där mini mini skyltar. Rummet var fint, men väldigt smutsigt... usch... men jag var för trött för att städa. Och det var väldigt väldigt ensamt i mitt rum, funderade mycket över vad jag egentligen gör här och tänkte nästan ta min kappsäck och åka hem med kvällsbåten. Men så intalade jag mig själv att jag behöver ju mitt biämne (vill ju inte läsa geologi, kemi eller liknande i Åbo). Sedan bestämde vi träff med maria och jag hoppade på första bästa buss (och nej det är tydligen inte som i Åbo att alla bussar åker till torget...), slutligen hittade jag maria och allt väl. Så gick vi och kollade lite på den vackra staden och sånt, var och handlade det nödvändigaste (wc papper fanns det 2 enorma rullar av färdigt i lägenheten så jag klarar mig säkert ettpar mån med det). Åkte tillbaka hem med bussen, ännu en av dessa spännande bussturer som man inte riktigt vet var man hamnar, men hem hittade jag tillslut.

Dag 2 städade jag i lägenheten lite, så skulle jag till stan igen och träffa min kontaktperson. Det blev ytterligare en spännande bussresa, denna gång hamnade jag ner till Mälaren och kossor, hästar och får fanns det överallt. Jag bor nog verkligen på landet. Nåå efter en tid kom jag till stan men hoppade av på fel ställe, och efter en tids vandrande hittade jag internationella enheten. Kontaktpersonen var trevlig och hjälpsam, jag fick massor saker och papper av honom. Sim kort och alltmöjligt. Sedan skulle vi gå på rundtur i staden med andra utbyteselever, men jag var sen (efter min bussutflykt), så vi skall gå på det idag istället. Efter det var jag och se hur maria bodde och så åkte jag hem igen. Och oj vilken tur att det kommer massor program på svensk teve:D, det blir ju inte tråkigt iallafall...

Idag så skulle jag gå till min skola och prata med en person där, men jag hittade inte min skola i skolan, det var bara geologi där. Och nu sitter jag och maria i Carolina Rividera (tror jag det heter), och här finns datorer. Nu ska vi snart gå på rundtur.

Somsagt blir det kanske inte så mycke skrivet nu ännu, men jag ska försöka hitta en dator emellanåt. Mitt nya nummer fås av mamma, om ni inte har fått det redan:)

Av Sofia - 16 augusti 2007 20:35

Efter två dagar på sjukhus (med kortisonsprutor(ajajaj:( ) och överdrivet jobbiga sköterskor som trodde att jag var jätte sjuk) är jag nu i relativt gott skick för att flytta till Uppsala. Det var två väldigt tråkiga dagar speciellt första då jag inte hade något att läsa eller något, men andra dagen hade jag åtminstone Harry Potter med så då gick ju tiden lite fortare iallafall:). I morgon måste sista grejjerna fixas, mejl och tidtabeller och listor printas och pengar växlas, annars är allting klart!

Hoppas livet i Uppsala är lite mer händelserikt så att jag har mycket spännande att berätta (nu ännu händer det inte så mycket) och skriva om.

Av Sofia - 14 augusti 2007 19:01

«Sofia, you'll love it!»

heh, kul...

Av Sofia - 14 augusti 2007 12:37

Nu har jag ju då blivit passande sjuk inför flytten :(... Har fått reaktiv artrit, nånslags led inflammation efter magsjukan som jag hade efter Azorerna resan. Läkaren sade dessutom att jag inte borde fara nu redan på söndag. Men Jag har ju biljett beställd och betald och allting fixat, så det är nog bara så att jag far ändå! Tidigare såg jag inte så mycket fram emot att flytta, men nu (när jag inte skulle borda fara) så vill jag jätte gärna slippa härifrån:). Men men i morgon ska jag till sjukhuset och laga mig hel igen så sen blir det nog bra.

Oj, trodde mitt konto var alldeles tomt, men så hade jag fått stipendiepengar-->jätte glad blev jag. For och shoppa ett foto album och grejjer, skall laga ihop ett fint fint album från vår resa:), och så att jag har något att göra när jag är här hos Aleksi.

Av Sofia - 10 augusti 2007 13:35

Mitt första inlägg i min splitternya blogg! Tänkte aldrig att jag skulle börja skriva något sånt, men ändå skriver jag! Främst för att familjen och vänner kan läsa vad jag sysslar med på andra sidan östersjön.

Nu böjar söndagen den 19 augusti närma sig, och ju närmare det blir destu mindre vill jag åka iväg... Men men nog blir det säkert kul sedan när jag kommer fram, nu känns det lite vemodigt bara. Och jag har inte alls börjat packa ännu. Åker till Åbo på söndag och är där en vecka. Har endel grejjer som måste fixas och papper som måste skickas ännu, men annars börjar allt bli klart för avfärd!:)

Av Sofia - 25 juli 2007 22:31

Så nu var Azorerna resan avklarad... Det var nog en jätte fin plats! När vi landade där såg det ut som om vi skulle ha landat mitt in i stan i alla hus, men det var nog ett flygfält sen ändå (efter alla husen). Dom första dagarna var vädret inte så fint, det regnade, solen sken och allt på engång. Andra dagen skulle vi fara på valsafari, men vädret var så dåligt så det blev ingen safari. Så vi gick och bekantade oss med stan.På onsdagen(tredje dagen) var vi på en utflukt till Fogo (en kratersjö), men det var så molningt uppe dit i bergen så vi såg ingen sjö, det var inte riktigt en så bra början på vår resa. Men sedan var vi till en likör fabrik och smaka på enmassa likörer, det var mums. Ja och så var vi och simma i en ett vattenfall som var 30 grader varmt, men det kändes inte så jätte varmt. Vattnet var bara helt brun-gult av järn så bikinin blev alldeles brun. När vi kom hem från den utflykten for vi till ett shoppingcenter och där fanns massor härliga butiker:), men vi var båda så trötta så vi orkade inte gå så mycket där, sedan for vi till en park och se på mega stora träd... Aleksi blev lite trött på mig när jag släpade med honom till enmassa parker:DPå torsdagen for vi på utflykt till ytterligare en kratersjö Furnas. Där fanns massor heta källor, med kokande vatten, det bara rök överalltifrån i jorden och luktade ruttna ägg. Sedan var vi och se när cozidogrytan (gryta med allvärdens saker i som dom kokar i den heta marken) lyftes upp och så for vi och äta den. Det var nu helt okej, köttet var visserligen inte det bästa. Så var vi också till en botanisk trädgård, där var det helt vackert och grönt men inte speciellt mycket blommor (och inga orkidér som jag hade väntat så på att få se). Ja och så simmade vi i ungdomens källa, där var vattnet 40 grader, det var varmt och skönt(men ochså brun-gult vatten så bikinin blev ännu en nyans brunare...). Så nu är jag 10 år yngre:) Till sist var vi till europas enda te odling, där fick vi se hur te lagades, och hur de stackars små azoriska kvinnorna satt där och lagade te-påsar för hand med en lön på 400€ i månaden...På fredagen var vi och sola på hotelltaket (där fanns en pool som vi hittade på torsdagen:)) Sedan for vi på valsafari, det var jätte roligt. Vi åkte i gummibåtar som for jätte hårt, och det var jätte stora vågor. Jag har måillapiller att tacka för att jag klarade av den utflykten... Vi såg en kaskelot val, man såg nu inte så mycket av den lite när den sprutade vatten och sedan då den dök så man svansen dens. Försökte få det på bild, men såklart lyckades det inte:(. Sedan så vi massor massor med delfiner, det var säkert 100 stycken om inte mera. Dom hoppa så fint med båten och slog mot vattnet med stjärten. Dom var så vackra så. Efte den lyckade safarin for vi igen till shoppingcentret och då shoppade jag:). Där fanns så mycke andra butiker än vad vi har i finland...På lördag var vi igen på utflykt, denna gång till en annan kratersjö, tvillingsjöarna. Den ena är grön och den andra blå. Det var nog den finaste av alla sjöar. Så var vi till enmassa utkiksplatser på vägen. Till sist var vi till en ananas odling. Ananasen var nämligen super god där, dom odlar den själva ekologiskt. Skulle gärna ha tagit med en hem, men dom kostade skjortan... På kvällen var vi och kollade det azoriska nattlivet. Först var vi till en bar som hette tandas, som tydligen var någon jazzbar. När vi skulle in dit så kollade portsarna oss från topp till tå...Det fanns tydligen någon dresscode som vi inte visste om, men in slapp vi iallafall. Men där var ett band som spelade (jazz musik), och de var faktiskt jätte bra (fast jazz nu inte riktigt är min kopp te), speciellt han som sjöng hade en härlig röst. Sedan for vi ännu till en bar som var i hotellets källare, det var nånslags karaoke bar. Nattlivet i Ponta Delgada är nog väldigt tyst, men det visste vi ju nog om före vi for.På söndag stressköpte jag mina kort som jag skulle skicka hem. Sedan solade vi på taket heladagen. Så på kvällen for vi och äta vår sista middag. Och på måndag så packade vi ihop våra saker och åkte hem. Det var en fin resa, det enda som vi hade att klaga på var att maten var smaklös, människorna otrevliga och restaurangerna väldigt väl gömda!! Nej men det var nog ett fint ställe, och väldigt skönt att det inte kryllar av turister och souvenirbutiker där ännu.

Av Sofia - 25 juli 2007 13:11

Här kommer lite bilder från Azorerna. Vet inte hur eller om det går att skriva bildtexter, så jag skriver bildtexter uppifrån ned.Bild 1: Kratersjöarna, "Tvilling sjöarna", den ena är grön den andra blå (men det syns inte så bra när det är molnigt på bilden.2: Ett elefant träd :) i botaniska trädgården.3: Sofia och Aleksi blir unga i ungdomens källa. 40 grader varmt vatten :) det var super skönt! Gult pga hög järnhalt --> gul/brun bikini!!4: Skylten säger det själv. Man skulle inte stå stilla alltför länge där för då kunde skorna börja smälta och fasta i den varma marken!5: Kaskelot val på valsafarin.6:Delfiner när vi var på delfin safari. Dom var väldigt vackra när dom hoppade kring båtarna i mängder!7:Heta källor i byn Furnas. De sålde majs som de hade kokat i de heta källorna där.8:Sofia dricker naturligt mineralvatten. Det var väldigt bubbligt och smakade även det mycket järn.9.Caldera Velha, vattenfall med 30 grader varmt vatten :) det var också skönt, det är även det brunt pga den höga järnhalten.